10 | 09 | 2019
Öppna ett företag i Spanien, det är nödvändigt att inte bara känna till de juridiska aspekterna av entreprenörsaktivitet, men också att förstå särdragen med att göra affärer i landet, lokala entreprenörers kultur och mentalitet. Spanjorer är mycket sällskapliga och öppna för samarbete, och eftersom för dem kommer deras egen personlighet och familj först, är de mer intresserade av partnern först och främst som person och sedan till hans företag. Under det första mötet är den spanska affärsmannens mål att ta reda på vem han ska göra affärer med. Personliga band och familjeband spelar här en stor roll. Att upprätthålla en god relation med sitt grannskap är mycket viktigt. Spanjorer föredrar att förhandla med jämlikar i samhället och i affärslivet. Det är vanligt att tilltala spanska partners med prefixet ”señor”, ”señora”. Förbered dig på att ett affärssamtal kan dra ut på tiden och avvika från reglerna, avbrutet av ämnen som väder och natur, sport och rekreation. Men undvik känsliga politiska ämnen, kontroversiella kulturella ämnen (som tjurfäktning) och personligt liv. Spanjorer älskar att prata, går in i detaljer, deras tal är ordrikt och temperamentsfullt. Och de kan tala högt och snabbt, gestikulerar och uttrycker öppet sina känslor. Om du argumenterar med dig och avbryter, ta det inte som en förolämpning. Detta är en manifestation av stort intresse för diskussionen. På grund av överdriven hetta och känslomässighet kan du därför ibland vara ouppmärksam när du uppfyller avtalsförpliktelser och otydliga formuleringar när du kommer överens om detaljer. Samtidigt är spanjorer mycket tålmodiga. De är villiga att vänta länge, kommer att försöka förstå dig och förklara så mycket som nödvändigt. Spanjorernas rykte om opunktlighet är redan mer en legend än en verklighet. De är sällan sena för affärsmöten. Men rigida tidsgränser i allmänhet - det handlar inte om Spanien trots allt! Att få information snabbt är något ur fantasins rike. De har inte bråttom med något, de är avslappnade när det gäller att missa tidsfrister, särskilt när det gäller betalning, de skjuter upp det till i morgon. Samtidigt är morgondagen inte nödvändigtvis morgondagen, det kan vara om några dagar, om en vecka eller nästa månad, som tur är. Om du inte blir uppringd eller får svar på ett meddelande ska du inte bli upprörd. Det betyder inte alls att kontakten har brutits och att de inte vill göra affärer med dig. Troligen har de bara tagit en paus för att tänka efter och titta närmare. Och visa inte överdriven ihärdighet och direkthet, det uppfattas som en dålig ton. De väljer sina affärspartners mycket noggrant och etablerar först och främst muntlig kontakt. För att uppnå en tjänst måste man gå långt. Speciellt konservativa spanjorer av den gamla stammen. De fokuserar inte på snabb framgång i affärer. Stabilitet är viktigare än snabb och hög, men samtidigt riskabel lönsamhet. Ändå är de flesta spanjorer mottagliga för nya idéer, men de ändrar inte alltid sina sinnen lätt. Kom ihåg att personlig och familjekomfort är först och främst för dem. Det är därför siesta-tid och helgdagar är heliga. Mellan 13:30 och 16:30 är det inte brukligt att boka affärsmöten och besvära sig med jobbsamtal. På fredagseftermiddagar brukar ingenting kunna lösas. Och i augusti är hela landet på semester.