23 | 08 | 2019
Enligt spansk lag, om du bor i landet tillfälligt eller permanent, måste du vara registrerad på din bostadsort, oavsett skälen till att flytta och juridisk status. Registreringen görs på stadshuset (ayuntamiento) i den stad där du bor. I samband med registreringen får du ett Empadronamiento-dokument med dina personuppgifter och din adress. Du kan registrera dig på grundval av: - dokument om äganderätt till bostad - långsiktigt hyreskontrakt (minst sex månader) - om du ska bo hos vänner eller bekanta måste ägaren till lägenheten eller huset underteckna ansökan personligen. En propiska ger dig inte rätt att göra anspråk på fastigheten. Att inte bo på den adress där man är folkbokförd betraktas enligt lag som en administrativ förseelse och kan medföra böter på 500 euro. Vartannat år måste propiskan förnyas. Om den inte förnyas inom den angivna perioden kan du automatiskt bli utesluten från lägenheten och vid förnyelse kan du få böter på upp till 300 euro. Du kan ändra adressen för ditt uppehållstillstånd ett obegränsat antal gånger. Om du ändrar din adress kan du behöva ett intyg med information om dina tidigare adresser. Detta kan erhållas från stadshuset på den tidigare adressen. Empadronamiento krävs när: - registrering av uppehållstillstånd och arbetstillstånd - erhålla NIE - öppna ett bankkonto - erhålla sjukförsäkring och gratis sjukvård - skriva in ett barn i en utbildningsinstitution - registrera en bil och byta ut ett körkort - lämna in en deklaration till skattekontoret - erhålla sociala förmåner - anmäla sig till kommunala kurser - legalisering genom bosättning (propiska anses vara det viktigaste dokumentet som bevisar kontinuiteten i en 3-årig vistelse i landet) Varje rådhus har sina egna krav på dokumenten för att erhålla en propiska. I provinsen Alicante kan du till exempel bli ombedd att: Om du äger fastigheten - Nota Simple eller Escritura - Pass eller uppehållskort - Senaste vatten- och elkvitton eller kontrakt med leverantörer - Kopia av den senaste betalningen från SUMA (skattekontoret som samlar in fastighetsskatt) Om du hyr fastigheten - Hyresavtal - Kopia av hyresvärdens DNI - Pass eller uppehållskort För ett barns uppehållstillstånd - Pass och födelsebevis med en certifierad översättning. Om det finns andra personer som redan är folkbokförda i lägenheten måste registreringen göras i närvaro av en av dem. Själva dokumentet kan vara i form av ett registerutdrag - volante de empadronamiento, eller som ett intyg - certificado de empadronamiento, undertecknat av kommunfullmäktiges ordförande och sekreterare. Intyget krävs vanligtvis i domstol eller av utländska myndigheter. Dokumentet anses giltigt i 3 månader från utfärdandedatumet. För att kunna lämna in det på platsen för anspråket efter denna period är det nödvändigt att ansöka på nytt till stadshuset om en uppdaterad version.